Vyhodnocujem test ...
Logo Testynavodicak.sk

CENTRUM BEZPEČNEJ JAZDY RADÍ

Sedenie

Väčšina vodičov trávi za volantom niekoľko hodín denne. Polohu ktorú sme si nastavili na začiatku, už zvyčajne nemeníme. Otázkou však ostáva, či sme si sedenie nastavili naozaj správne. Najčastejšie chyby, ktoré robia vodiči: operadlo je príliš ležmo, volant je uchopený vystretými rukami, nohy sú pri vyšliapnutí pedálov vystreté. Ak ste sa našli v niektorej z uvedených chýb, pozor na dva hlavné následky:

  1. Ovládanie vozidla – zlé manévrovanie s volantom pri vystretých rukách, ktoré podvedome vedie k zlému držaniu volantu až po nedostatočné zošliapnutie brzdového pedálu z dôvodu vystretých nôh, zlá viditeľnosť z vozidla ak sedíme moc nízko.
  2. Následky po dopravnej nehode - ak sa raz stanete priamo účastníkmi dopravnej nehody, či už Vaším zavinením alebo nie, tak práve spôsob sedenie vo vozidle môže rozhodnúť o ľahkých či ťažkých zraneniach a dokonca až o prežití alebo smrti.

Povedzme si pár zásad, na ktoré by sme si pri nastavení sedenia mali dať pozor. Ako prvé si nastavte operadlo do správnej polohy, čo je približne 100° - 105°. Tento uhol by malo zvierať operadlo a sedák, teda u vodiča je to uhol medzi trupom a stehennou časťou nohy. Ako ďalší krok si vyskúšajte šliapnuť spojkový pedál maximálnou možnou silou. Nemôžete pritom vystrieť nohu v kolene, ak sa Vám to podarí, tak si predstavte čo by nasledovalo pri nehode, keď skočíte celou silou na pedále (väčšinou spojka + brzda) vystrete nohy a nabúrate... Polámu sa Vám kĺby – kotníkový, kolenný aj panvový a pravdepodobne sa po nehode stanete invalidom. Nohy musíte mať aj pri maximálnom vyšliapnutí ktoréhokoľvek pedálu stále mierne pokrčené v kolene, iba tak sa vyhnete poškodeniu kĺbov.

Máme nastavené správne operadlo, vzdialenosť nôh a ostávajú nám ruky a opierka hlavy. Keď sa v sedadle pohodlne opriete, vystrite pravú alebo ľavú ruku a voľne ju položte z vrchu na volant. Mali by ste mať volant pod zápästí, pod podmienkou, že rameno je stále opreté o operadlo. Druhá skúška správnosti – chyťte volant pri v polohe o trištvrte na tri a zaprite sa silno o volant. Ak sa Vám podarí ruky vystrieť môže nasledovať rovnaký scenár ako s vystretými nohami pri nehode. Na úpravu máte dve možnosti, buď si posunúť celé sedadlo bližšie alebo so sedadlom nehýbať a posunúť si volant bližšie smerom ku Vám. Pamätajme aj na opierku hlavy, stred by mal byť v úrovni vodičových očí. Správnym nastavením opierky hlavy si chránime krčnú chrbticu pri náraze zozadu.


Správne sedenie za volantom

Po takomto nastavení sedenia môžete pokojne vyraziť na cesty, Vaše reakcie v neočakávaných situáciách budú rýchlejšie, nakoľko je telo pri tomto sedení v sústredenej polohe ak sa v najhoršom prípade stanete účastníkom dopravnej nehody budete mať oveľa menšie následky ako keby ste sedeli v akejkoľvek inej polohe, menej bezpečnej polohe.


 

Ako správne držať volant?

Dennodenne sa na kurzoch presviedčame, že vodiči majú medzery v správnom držaní volantu. Množstvo autoškôl stále učí vodičov držať volant v polohe „o desať dve“, čiže rukami v hornej časti venca volantu. Táto poloha je nesprávna – pri vyhýbavom manévri je možné volant natočiť v menšom uhle. Tým pádom nie je možné sa bezpečne vyhnúť prekážke, čo môže mať tragické následky. Druhý problém tejto polohy je vážne poškodenie rúk pri vystrelení airbagu. Airbag vystreľuje rýchlosťou približne 260 – 300 km/h, následky si určite vieme predstaviť.. Hasiči a záchranári by vedeli potvrdiť časté popáleniny, alebo zlomeniny, ktoré vidia takmer dennodenne. Ďalšou zásadnou a častou chybou predovšetkým u mladších vodičov je držanie volantu jednou rukou v hornej časti venca. Ešte väčšou chybou je ruka na spodnej časti volantu.

Ako teda správne držať volant? Jednoznačne v polohe o „trištvrte na tri“ ! Na všetky iné polohy je potrebné ihneď zabudnúť. Jednoduché výhody tejto polohy. 1.) najväčší rozsah natočenia volantu do strán – približne o 120° viac ako v polohe „o desať dve“. 2.) ochrana rúk pri vystrelení airbagu (podmienka sedieť v správnej vzdialenosti). Taktiež výrobcovia automobilov konštruujú volanty na túto polohu – multifunkcia v strede volantu pre pohodlné a bezpečné ovládanie vozidla počas jazdy. Športové volanty obsahujú výčnelky, tzv. „bicepsy“, ktoré umožňujú lepší úchop a podvedome navádzajú k správnemu držaniu.


Ako správne držať volant


 

Čo robiť aby vás na ceste neprekvapil dážď

Jar prináša časté zmeny počasia a dážď a mokré vozovky patria k bežným podmienkam. Podľa štatistík je pravdepodobnosť vzniku šmyku na mokrej vozovke o 30 percent vyššia ako na suchej. Preto nepodceňujte situáciu. Základom je predvídanie a správna reakcia.

Pri jazde na mokrej vozovke sú najdôležitejšie pneumatiky. Ak sú viac zjazdené (s dezénom okolo 3 mm), musíte počítať s rizikom aquaplaningu, a to aj na minimálne mokrej ceste. Pri aquaplaningu vozidlo stráca kontakt s vozovkou - pneumatika vodu nepretlačí ale vplyvom vysokej rýchlosti cez ňu „preletí“. Princíp je podobný vodným lyžiam - v rýchlosti sa na vode vznášate. Situáciu spozorujete dostatočne skoro a zvládnete vtedy, ak držíte volant vždy dvoma rukami v polohe „trištvrte na tri“. Ak sa už dostanete do aquaplaningu, správne riešenie spočíva vo zošliapnutom spojkovom pedáli a držaní volantu rovno. Akékoľvek manévrovanie vás môže dostať do šmyku.

V daždivom počasí tiež udržiavajte väčšie rozostupy. Správnu vzdialenosť si ľahko overíte, ak prejdete určitý bod (napríklad značku) o dve sekundy neskôr ako vozidlo pred vami. Tiež neriskujte zbytočným predbiehaním. Na mokrej vozovke je podľa štatistík a výskumov pravdepodobnosť šmyku o 30 % vyššia ako na suchej. Šmyk môže prekvapiť aj skúseného vodiča. Ak znížite rýchlosť, zabezpečíte väčšiu stabilitu vozidla.

Pri neočakávanej krízovej situácii je najdôležitejšie zachovať pokoj. Správne reakcie v nebezpečných situáciách sa naučíte a prakticky si vyskúšate v Centre bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. Preto je veľmi vhodné prejsť kurzami, pri ktorých vám odborníci v bezpečí tréningovej dráhy poradia, ako zvládnuť nebezpečné situácie na cestách.


 

Aquaplaning

V jarnom počasí je zvýšená pravdepodobnosť zrážok. Aquaplaning označuje stratu kontaktu pneumatiky s vozovkou. Vzniká na mokrej vozovke približne pri rýchlostiach od 80 km/h. Pneumatika vplyvom vysokej rýchlosti nepretlačí vodu, naopak, správa sa ako vodná lyža a po hladine preplachtí. Hlavné príčiny vzniku sú predovšetkým rýchlosť jazdy, šírka pneumatiky, množstvo vody na vozovke a nakoniec technický stav vozidla. Pri aquaplaningu sa stáva vozidlo neovládateľným a chová sa podobne ako na ľade. V prvom rade je vznik aquaplaningu cítiť na volante - vozidlo prestáva reagovať aj na malú zmenu smeru jazdy. Na to, aby ste aquaplaning zvládli potrebujete znížiť rýchlosť (spomaliť). Brzdenie je chyba, pretože spomalíte príliš rýchlo a pneumatika tým pádom už neodvádza vodu z vozovky. Správnym riešením je vytlačiť spojkový pedál a v žiadnom prípade netočiť volantom aby nenastal nekontrolovaný šmyk, naopak, držať volant pevne rovno. Predvídajte takéto krízové situácie, šoférujte vždy s dvoma rukami na volante, zvýšte koncentráciu za zlého počasia, znížte rýchlosť a „keď to príde“ zachovajte si chladnú hlavu.


Aquaplaning


Pre Testynavodicak.sk pripravil
Mgr. Andrej Korbel z Centra bezpečnej jazdy - Driving Academy

TESTYNAVODICAK.SK V4.4.2 BUILD 240217. - LEGISLATÍVA V230401  /  - UNKNOWN
TESTYNAVODICAK.SK EST. 2009
CELKOM TESTOV: